Friluftsgudstjeneste

Gudstjeneste under Guds egen himmel

Anden pinsedag bød på friluftsgudstjeneste ved Reerslev Kirke, hvor alle fire præster i Høng Kommune medvirkede. Omkring et hundrede deltog i gudstjenesten.

AF HELLE BALDERSBÆK

Vejret var som bestil til lejligheden. Blå himmel med hvide drivende skyer. I baggrunden kunne man se Reerslev Kirkes tårn, Dannebrog vajede, og en nærtboende hane gav hele tiden sit besyv med.
Det var en dobbelt helligdag i går. På det gejstlige plan var det anden pinsedag, og på det verdslige plan blev Grundloven fejret.


FOTO © www.fotodigital.dk

Fire præster

I Reerslev var det den kirkelige helligdag, der var i centrum. De fire præster i Høng Kommune, provst Nørn Noe fra Finderup, Tove Styhm fra Sæby, Dorte Thomsen fra Reerslev og Buerup samt Ole Buchardt Olesen fra Ørslev, Solbjerg, Gierslev og Vester Løve, var gået sammen om en fælles gudstjeneste på denne anden pinsedag.

Det var ikke nogen traditionel gudstjeneste, for den var henlagt til græsarealet ved Reerslev Kirke, og kirkegængerne måtte selv tage stole med.Det var der mange, der havde gjort, men mange valgte at tage græsset i besiddelse i stedet for.
Omkring et hundrede samledes på plænen for at deltage i en anderledes gudstjeneste, der dog ikke var anderledes, hvad angår indhold og ritualer.


FOTO © www.fotodigital.dk

Et sus hørtes

De fire præster skiftedes til at give et indlæg, der tilsammen dannede prædiknen. Ole Buchardt Olesen fortalte om den vanskelige tid for disciplene fra Jesus dør på korset, genopstår og senere farer til himmels. De måtte mødes på hemmelige steder i Jerusalen, for magthaverne ledte efter dem.
Da de sad der mismodige i deres skjul, hørte de pludseligt et sus, der blev højere og højere, og de måtte simpelt hen ud og fortælle om Jesus.Dorte Thomsen tog tråden op og fortalte om pinsen, der er kirkens fødselsdag og om de gamle kirker.
– Når man opholder sig i en af vores gamle kirker, så følger man, at tidlgiere slægter taler til os om store glæder og store sorger. Det kan godt være, kirkerne ikke er fyldt om søndagen, men betyder det, at man skal indrette biografer i kirkerne? Eller fitnesscentre?
– Nej, det mener jeg ikke, vi skal. Vi er ikke alene. Vi må være sammen om vores kristne tro. Helligånden rækker ud til os alle, sagde Dorte Thomsen.

Troens talsmand

Jørn Noe sagde, at kært barn har mange navne, og Helligånden kaldes også troens talsmand. Helligånden er svær at forklare, men lige som forelskede kan føle en tæt kontakt, selv om de ikke lige sidder ved siden af hinanden, således kan Helligånden minde os om det vigtigste af alt. Gud og hans søn Jesus.

Tove Styhm kom ind på, at alt det der med Gud, Jesus og Helligånden ikke bare er et sagn fra gamle dage. Det er også særdeles relevant for os moderne mennesker. Hun mindede om, at Guds og menneskers historier er tæt knyttet til hinanden, for det var Gud, der blæste livsgnisten ind i det første menneske.Præsterne havde kun et par minutter hver, og alligevel formåede de at samle det til en hel prædiken.Der var også altergang, men det var ikke med den lækre kransekage, de bruger i Reerslev og Buerup. Det var helt almindelige oblater, som blev dyppet i nadverkalken med vin.

Organist Birger Andersen sørgede for den musikalske ledsagelse af salmerne, og hans kone, Elisabeth, der er kirkesanger i Reerslev, gav et par solonumre.


FOTO © www.fotodigital.dk

Ørslev Børnekor sang blandt andet en pinsesalme fra Jamaica.

Efter gudstjenesten tog menigheden de medbragte madkurve frem, og så var der hygge og socialt samvær.                                                                                                          hb@nordvest.dk